Cases
Data uden grænser: Danish Crowns globale udrulning af produktionsintelligens
arrow_backTil oversigten13. august 2024 | Factbird ApS
Mød Danish Crown
Danish Crown er den største kødforarbejdningsvirksomhed i Europa og en af verdens førende eksportører af svinekød og oksekød med faciliteter i flere lande, herunder Danmark, Tyskland, Storbritannien og Kina, blandt andre. De er ejet af over 5.000 danske landmænd og leverer tjenester til over 49 millioner forbrugere verden over.
For at finde ud af mere om deres succes med at bruge Factbird til kontinuerlig forbedring, besøgte vi Danish Crown-steder i Danmark, Holland og Tyskland og talte med operatører, ledere, teknikere og ingeniører. Den følgende case study bygger på deres forskellige perspektiver og vil give dig nogle værdifulde pointer til at implementere vores datadrevne kontinuerlige forbedring på internationale produktionssteder.
Udfordringen
Som en multinational virksomhed, der producerer en bred vifte af produkter i den udfordrende fødevare- og drikkevareindustri, har Danish Crown et stærkt ønske om at forbedre effektiviteten i deres operationer for at reducere omkostningerne, øge produktionen og forbedre bæredygtigheden.
Her er en oversigt over de specifikke udfordringer, de stod overfor, som førte til deres beslutning om at bruge Factbirds fremstillingsintelligensløsninger.
Ureliable data og analyse
Før Factbird oplevede Danish Crowns operationer et stort mangel på data og en begrænset forståelse af Overall Equipment Effectiveness (OEE). Som Mikkel Simonsen, Senior Manager i Continuous Improvement hos Danish Crown, siger: "Manglende data, ville jeg sige, er det største problem."
"Vores virksomhed har begrænsede stopdata og begrænset viden om OEE-konceptet."
Mikkel Simonsen, Senior Manager i Continuous Improvement hos Danish Crown
Mangel på detaljerede data og begrænset viden om OEE gjorde det svært at sammenligne præstationer og træffe informerede beslutninger. Som følge heraf gik Danish Crown glip af muligheder for at optimere produktionsprocesser, reducere nedetid og forbedre den overordnede produktivitet. Denne mangel på datadrevne indsigter påvirkede ikke kun de daglige operationelle beslutninger, men hæmmede også langsigtet strategisk planlægning og vækstinitiativer.
Kompleksiteten af skala og omfang
Danish Crowns omfattende operationer, der strækker sig over 80 steder på tværs af forskellige geografiske områder, tilføjede lag af kompleksitet til udfordringen. Hver lokalitet, med sine unikke maskiner og operationelle nuancer, krævede en tilgang til datainnsamling, der understøttede den kontinuerlige forbedring af alle steder. Fraværet af et ensartet system betød, at præstationsdata, når de var tilgængelige, var isolerede, hvilket gjorde det næsten umuligt at foretage sammenligninger på tværs af steder eller benchmarking. "Mange af vores maskiner har ikke en netværksforbindelse. Derfor har vi ikke tilsluttet til SCADA," påpeger Mikkel og fremhæver den logistiske udfordring, der yderligere komplicerede dataindsamlingen.
Nyheden af OEE
Konceptet OEE som en måling af produktivitet var relativt nyt for Danish Crown. Denne metrisk, der giver et omfattende indblik i, hvor effektivt en produktionsoperation udnytter sine ressourcer, blev underudnyttet på grund af manglende forståelse og standardisering på tværs af virksomhedens forskellige steder.
"Vores virksomhed har, hvad vi kalder, som nævnt tidligere, begrænsede stopdata og begrænset viden om OEE-konceptet," anerkender Mikkel og kaster lys over de oprindelige videnskløfter, der bremste brugen af denne vigtige præstationsmåling.
Mangel på standardisering
Danish Crowns varierende aktiviteter betød, at de ikke havde en ensartet måde at måle og tale om præstation, hvilket gjorde det svært at dele indsigter og bedste praksis mellem steder. Behovet for en ensartet tilgang var klart, som Mikkel uddyber om udvælgelsesprocessen for Factbird: "OEE kan måles på mange måder... Men den vigtigste er, at vi måler på samme måde, vi bruger den samme beregning. Det er hovedårsagen til, at vi har ét fælles system."
Løsningen
Danish Crown besluttede at bruge Factbird på grund af dets enkelhed, brugervenlige grænseflade og tidligere positive erfaringer inden for IT-afdelingen. Bo Jensen, Continuous Improvement Manager i Vejle, bemærkede, "Factbird skillede sig ud for sin nemme brugergrænseflade, hvilket gjorde det til et åbenlyst valg for os."
Factbirds evne til at tilbyde et fælles sprog og en standardiseret tilgang til måling af OEE på tværs af forskellige steder var særligt tiltalende. "Vi har et fælles sprog i Danish Crown på grund af én løsning på alle steder," bemærker Mikkel og viser, hvordan systemet har hjulpet med at skabe en samlet arbejdsmetode.
Highway Solution
Danish Crown adopterede en struktureret fem-trins implementeringsstrategi for Factbird, som de kaldte Highway Solution, og understregede vigtigheden af signalopsamling, stopregistrering, datavalidering, registreringsoptimering og tilføjelse af intelligens.
Med en global tankegang, mens de stadig handler lokalt, implementerede hvert sted Highway Systems for at tilpasse sig de overordnede forretningsmål.
Trin 1: Første møde / Komme i gang
Highway Solution starter med et kick-off-møde, sensorplacering og begyndelse af dataindsamling gennem Factbirds IoT-gateways eller Kepware-integration. Disse første data inkluderer både tal, som hvor meget der produceres, og statusser, som om en maskine er tændt eller slukket.
Trin 2: Træning / Stopregistrering
Her er fokus på træning, yderligere sensoropsætning og stopregistrering. Teamet undersøger, hvorfor og hvor stop opstår på alle linjer og maskiner, så det er muligt at forstå, hvad der skal forbedres.
Trin 3: Datavalidering
Interessenter sikrer, at data om stop og signaler er korrekte og afspejler, hvad der faktisk sker. Denne kontrol er afgørende for korrekt brug af data i rapporter og årsagsanalyse.
Trin 4: Batchstyring
Dette trin handler om at forbedre, hvordan arbejdet planlægges og opnå mere detaljeret årsagsanalyse. Tilføjelse af batchinformation hjælper med at forstå, hvad der fremstilles, hvorfor det fremstilles i en bestemt rækkefølge, og hvor batchspecifikke forbedringer kan laves.
Trin 5: Tilføj intelligens
Til dybere analyse kan du begynde at tilføje ekstra procesdata og produktionsdata såsom kvalitet (spild og omskrivning), temperatur, vibration, spænding og så videre. Mikkel nævnte eksemplet med Factbird VIEW her. Factbird VIEW er en videoovervågningsløsning, der korrelerer videooptagelser med produktionsdata. Dette trin fanger også Factbirds udvikling af nye AI- og maskinlæringsfunktioner, som Danish Crown vil inkorporere og bruge til endnu dybere indsigt.
Den strukturerede Highway Solution skitserer Danish Crowns systematiske tilgang til at udnytte data for at opnå operationel excellence og informerede strategiske planlægning.
Resultaterne
Danish Crown har brugt Factbird siden 2020 og har Factbirds løsninger installeret på 405 linjer i fem forskellige lande (Danmark, Tyskland, Sverige, England og Holland) pr. april 2024. Her er nogle af de forbedringer, de har set indtil videre.
Datadrevet beslutningstagning
Factbird hjælper Danish Crown med at fange og validere nøjagtige produktionsdata, der afslører værdifulde indsigter, som tidligere var baseret på mavefornemmelser. Denne mere robuste, datadrevne tilgang har ført til forbedret operationel effektivitet på tværs af deres steder globalt.
Overgangen til en datadrevet kultur har ikke kun forbedret operationel gennemsigtighed, men også givet ledelsesteamet og operatørerne realtidsindsigt til øjeblikkelig handling.
Som bemærket af Jannek Segebrecht fra Time and Study Department i Oldenburg, "Factbird har gjort det muligt for os at visualisere præstationen i produktionen mere præcist... og derefter handle." Den detaljerede dataindsamling har ført til bedre analyse og hurtigere løsning af produktionsproblemer.
Benchmarking og præstationsforbedring
Et centralt resultat, som Danish Crown har oplevet ved brug af Factbird, er evnen til at sammenligne præstationer på tværs af forskellige lokationer takket være en standardiseret tilgang til forbedring af operationer. Dette gør det lettere at prioritere ressourceallokering og træffe beslutninger om, hvor justeringer er mest nødvendige, blandt andet.
På lokationsniveau betyder standardisering mindre arbejde for operatørerne. Glenn Ganderup, en industrioperatør i Vejle, bemærker, "Min effektivitet er forbedret på grund af hastigheden ved indtastning, når du får et stop. Standardstop kræver kun et par klik, og så har du de oplysninger, du har brug for i systemet."
Operationel excellence og kontinuerlig forbedring
De omfattende data fra Factbird har hjulpet med at identificere forbedringsmuligheder, hvilket har ført til en stigning på 15 % i OEE.
"Og vi har forbedret os meget betydeligt på nogle linjer - i nogle tilfælde 15% mere OEE-præstation. Og systemet har allerede hjulpet os meget med at evaluere dette bedre."
Christian Kretzer, Packaging Specialist, Oldenburg hos Danish Crown
Christian Kretzer, Packaging Specialist i Oldenburg, understregede systemets rolle i at forbedre procesanalysen, som i sidste ende resulterer i forbedret effektivitet; "Den største fordel for mig er ganske enkelt, at du kan analysere processer bedre, at du kan analysere problemer og forstyrrelser på maskinerne bedre."
Samarbejdsmæssig problemløsning
Ud over individuelle fordele har Factbird fremmet en kultur af samarbejde og problemløsning inden for Danish Crown. Som Johan Molenaar, ingeniør og vedligeholdelseschef i Haarlem, påpegede, "På grund af Factbird kører den kommunikationscirkel meget bedre nu end før brugen af Factbird," hvilket illustrerer, hvordan systemet har forbedret kommunikationen og teamworket på tværs af afdelinger.
Konklusion
Danish Crowns brug af Factbird har markeret en overgang fra intuitionbaserede beslutninger til en datadrevet tilgang, der forbedrer effektiviteten på tværs af deres globale operationer.
Factbirds evne til at hjælpe Danish Crown med at standardisere dataindsamling og analyse har givet teamet en bedre platform for kontinuerlig forbedring og strategisk planlægning, samtidig med at den adresserer udfordringerne med operationelle siloer og forskellige praksisser.
Time and Study Technician i Oldenburg, Jannek Segebrecht, fanger effekten af Factbird kort og godt ved at sige, "Factbird har gjort det muligt for os at visualisere præstationen i produktionen mere præcist og derefter handle."
Janneks udtalelse fremhæver den indvirkning, som nøjagtige, realtidsdata har haft på Danish Crowns evne til ikke blot at overvåge, men kontinuerligt forbedre sine produktionsprocesser og fremme innovation i fødevareindustrien.